De Lieve begon ooit als Henriette

In 1935 heette de Lieve nog Henriette naar de dochter van de toenmalige directeur van de KZF Ketjen. Ze werd gebouwd door scheepswerf Het Fort van G. de Vries Lentsch in Nieuwendam. Het ontwerp is, heel bijzonder, gebaseerd op de voorgangster van de Henriette; de Orient. De Orient werd ontworpen door W.F. Stoel en Zn van de Nicolaes Witzen-werf in Alkmaar. Omdat Ketjen vlakbij de zeer gerenommeerde jachtwerf het Fort in Nieuwendam gevestigd was, werd de opdracht aan de ´buurman´ gegund.

Henriette en Orient zijn bijna identiek en zo op het eerste gezicht dan ook niet uit elkaar te houden. Kijk maar eens goed naar de twee briefkaarten hierboven en hieronder. De linker is gedateerd in 1963 met de Henriette duidelijk in het centrum van het beeld.

De briefkaart hieronder is in 1932, en dus 3 jaar voor de bouw van de Henriette, gedateerd. Dit moet dus de Orient zijn. De gelijkenis is treffend terwijl het toch een vrij uniek ontwerp is in deze uitvoering, gebouwd als een Amsterdamse sleper maar dan met superluxe opbouw.

Als Ketjen opgaat in AKZO, wordt de Henriette niet langer gebruikt en mag de heer Heijsman haar overnemen. Het is dan 1971 en hij heeft 15 jaar als schipper op de directieboot gevaren. Hij moet nog wel even duidelijk maken aan de heren directie dat hij de kosten kan dragen. Dat lukt natuurlijk en het wordt een intensief gebruikt familieschip waarmee door heel Europa wordt gevaren. Gedenkwaardige tochten waar oude familiefoto's nog van getuigen. Hieronder een paar kiekjes uit het familie-album. Sommige famileleden reizen per auto naar een volgende bestemming en nemen vanaf daar het schip over. Zo kunnen er enorme tochten worden ondernomen. De Henriette wordt ook trouw ingezet tijdens de jaarlijkse AKZO sportdag op Loosdrecht.

De heer Heijsman bereikt uiteindelijk een leeftijd waarop hij niet langer voor het schip kan zorgen en er is op dat moment ook niemand van de familie die het over wil nemen. Het schip wordt verkocht aan degene waar wij het weer van kopen in 2006. Dan begint de mega-restauratie van meer dan 3 jaar. Van onder de prachtige, dikke, verf- en plamuurlaag komt een enorme hoeveelheid roest tevoorschijn. Het achterdek is totaal verrot en moet geheel vernieuwd worden. Helaas wil de verkoper zijn verantwoordelijkheid als mens niet nemen en moeten we alles zelf betalen. Van het een komt het ander en het resultaat is genoeg om iedere vaart weer commentaar te krijgen: 'Mooi schip meneer!'.

HOME

CONTACT

© REDERIJ LIEVE  AMSTERDAM 2017

AMSTERDAM LIGHT FESTIVAL